גיליון 12 / חורף 2018

אודות / הורדת גיליון מלא

מערכת מפתח
אודות / הורדת גיליון מלא

גיליון 12, חורף 2018 דבר העורכים בגיליון 1: mafteakh.tau.ac.il/2010-01/00-foreword עורכת אורחת גיליון פוטולקסיק 2: רותי גינזבורג עורך אחראי: עדי אופיר עורך ראשי: יואב קני עורכים בפועל: אודי‭ ‬אדלמן, ‬דקלה‭ ‬בייטנר, ‬אריאל‭ ‬הנדל, ‬רועי‭ ‬וגנר, ‬נועם‭ ‬יורן, ‬אורי‭ ‬ערן, ‬הגר‭ ‬קוטף, ‬איתי‭ ‬שניר מועצת המערכת: פרופ’ ירון אזרחי, החוג למדע המדינה, האוניברסיטה העברית בירושלים * ד“ר פיני איפרגן, החוג...
המשך קריאה »

פוטולקסיק 2 – פתח דבר

רותי גינזבורג

הגיליון השנים-עשר של מפתח הוא הגיליון השני של כתב העת המוקדש לעבודתם המחקרית של חברי קבוצת הפוטולקסיק שפעלה במרכז מינרבה למדעי הרוח באוניברסיטת תל אביב כחלק מפרויקט קבוצת הלקסיקון למחשבה פוליטית. המאמרים שלהלן מציגים מכלול של פרספקטיבות רב־תחומיות בשדה מחקר שבמרכזו חקר הצילום.
המשך קריאה »

ארכיון קדם-מדינתי

רותם רוזנטל
ארכיון קדם-מדינתי

כשדרידה כתב על מחלת הארכיב, הוא ניסח את שאלת הארכיון כשאלה שאינה טרודה בעבר, כלומר לא בזמנם של המסמכים המופקדים בו, אלא בזמנה של קהילה שהוא מכתיב את יחסיה. "הארכיב", הוא כותב, "תמיד היה עירבון (un gage), וככל עירבון – עירבון לעתיד".1 בארכיון, כך נדמה, נמצאה אפשרות לאחוז בבלתי ידוע, במה שלעולם לא תהיה...
המשך קריאה »

תגיות:

הסוואה

אילת זהר
הסוואה

הסוואה (camouflage) היא מושג צעיר יחסית, שהופיע לראשונה בשפה האנגלית (בהשאלה מן הצרפתית) ביולי 1917, בדיווח ממלחמת העולם הראשונה שתיאר את אופני ההסתרה של כוחות צרפתיים ואת השימוש באסטרטגיות עקיפות כאמצעים ללחימה מתוחכמת.
המשך קריאה »

תגיות:

חלון

ליאת סאבין בן שושן
חלון

במאמר זה אבחן את החלון כמושג, כאלמנט אדריכלי וכדימוי וירטואלי – בציור, בצילום ובקולנוע. אבקש לבחון כיצד החלון מתווה ומעצב טווח רחב של יחסים: מסגור הנראה, יצירת חיץ בין צופה לנצפה, הרחקה של הנצפה מן הצופה ושליטה בו, ומאידך גיסא יצירת אפשרות להתבוננות ולכמיהה אל מקום אחר או אל האחר השוכן בו.
המשך קריאה »

תגיות:

לוח עדות (מסה)

חיים דעואל לוסקי
לוח עדות (מסה)

במסה זו אבקש להשתמש במושג המקראי "לוח עדות", המתייחס ללוחות הברית, כדי לרבד את המושג הבסיסי "צילום", להעמידו לבחינה מחודשת ולהעשיר את השיח בעניינו. באמצעות מושג זה ארחיב את ההבנה של מהות הצילום כפעולה בעולם, באופן המשלים את השינויים שחלו במעמדו עם כניסתו לשדה האמנות בשנות השמונים של המאה הקודמת, עת התפצל לשתי דיסציפלינות...
המשך קריאה »

תגיות:

מהירות

ינאי טויסטר
מהירות

ההיסטוריה של הצילום הניבה עושר מרתק של נרטיבים תיאורטיים. עם זאת, רובם המכריע מסתמך על הנחה בעייתית — ההנחה שאפשר ונכון להשוות בין צילום לראייה. השוואה זו מורכבת מביטויים שמהם עולה אחת או יותר מהאפשרויות הבאות: 1) המצלמה היא סוג של עין מכנית (או מתפקדת ככזו); 2) פעולת הצילום מקבילה (אם לא זהה) לפעולת...
המשך קריאה »

תגיות:

פדגוגיה צילומית אקטיביסטית

יערה גיל-גלזר
פדגוגיה צילומית אקטיביסטית

הניסיון להגדיר מהי פדגוגיה צילומית אקטיביסטית במאמר הנוכחי הוא חלק מהדיון העכשווי בתפקידו החברתי־אקטיביסטי של הצילום. הוא מנוסח באמצעות ניתוח דוגמה היסטורית מתקופת השיא של הצילום התיעודי־חברתי במאה העשרים: בית הספר לצילום של ליגת הצילום של ניו יורק ) The New York Photo League ( והשיח האסתטי־חברתי שנוצר במסגרתו בשנים 1936 – 1951 .
המשך קריאה »

תגיות:

צילום אזרחים

רותי גינזבורג
צילום אזרחים

בשני העשורים האחרונים, בעקבות נגישות טכנולוגית והימצאות מצלמות בכל מקום ובכל עת, תצלומים וסרטים מיוצרים ומופצים באינטרנט בממדים חסרי תקדים. רבים מהם מצולמים על ידי אנשים שאינם אנשי מקצוע. דימויים אלה מעבירים פיסות מידע מחיי היומיום וחלקם מהווים עדות לאירועים חדשותיים ואירועי משבר. צילום כזה, המצולם בידי אנשים מהשורה ויש בו עניין ציבורי, הוא...
המשך קריאה »

תגיות:

רואָה-יורָה

חוה ברונפלד-שטיין
רואָה-יורָה

“אני העיניים של המדינה", אמרה ב־2011 רב"ט נעם לזרוביץ', תצפיתנית המפעילה את מערכת רואָה-יורָה — השם שנתן הצבא הישראלי לעמדת נשק נייחת בשלט־רחוק המשלבת אמצעי זיהוי ואמצעי ירי (ראייה-ירייה; spot and shoot). המערכת פותחה בידי החברה הממשלתית רפאל (מערכות לחימה מתקדמות בע"מ) בשביל צה"ל, שכמזמין הפיתוח העניק לה את שמה. מערכת הנשק הבלתי מאוישת...
המשך קריאה »

תגיות: