גיליון 7 / חורף 2014

אודות / הורדת גיליון מלא

מערכת מפתח
אודות / הורדת גיליון מלא

גיליון 7, חורף 2014 יוצא לאור מטעם קבוצת הלקסיקון למחשבה פוליטית במרכז מינרבה למדעי הרוח, אוניברסיטת תל-אביב דבר העורכים בגיליון 1: mafteakh.tau.ac.il/2010-01/00-foreword עורכת אורחת, גיליון פוטולקסיק: אריאלה אזולאי עורך אחראי: עדי אופיר עורך ראשי: יואב קני עורכים בפועל: אודי אדלמן, נועם יורן, אורי ערן, הגר קוטף, איתי שניר מועצת המערכת: פרופ’ ירון אזרחי, החוג למדע...
המשך קריאה »

פוטולקסיק – פתח דבר

אריאלה אזולאי

בגיליון זה תריסר מושגים בצילום, המוגשים בצורת מסות חזותיות שחוברו על ידי חברי קבוצת הפוטו-לקסיק. הקבוצה החלה לפעול לפני ארבע שנים כחלק מפעילות קבוצת הלקסיקון למחשבה פוליטית של מרכז מינרבה למדעי הרוח באוניברסיטת תל-אביב. היוזמה לכנס קבוצת מחקר בצילום נבעה מתוך תחושה שהצילום, כפרקטיקה וכשיח, עבר בעשרים השנים האחרונות טרנספורמציה המצדיקה עיון מחדש במושגי...
המשך קריאה »

ארכיון

אריאלה אזולאי
ארכיון

בספרות הענפה שנכתבת על ארכיונים בשני העשורים האחרונים שב ומופיע המושג ההגליאני Aufhebung בתור תיאור של עבודת הארכיון. הנה דוגמה מאוחרת ומאפיינת של גישה זו: "לארכב פירושו לשים בצד, לתת מחסה, לשמור המודאליות של ה-Aufhebung, שבאנגלית נוהגים לתרגמה ל-sublation, מדריכה אותנו לתוך המרחבים של הארכיון. הפוליסֶמיות של המונח [בעברית הוצע לתרגמו כ"גניזה" או...
המשך קריאה »

תגיות:

דימוי דיגיטלי

דניאל רובינשטיין
דימוי דיגיטלי

עד לאחרונה היה דבר אחד משותף לגישות הביקורתיות לצילום: כולן היו שותפות להסכמה המובלעת והבלתי ניתנת להפרכה שתצלומים הם מדיום שצריך לגשת אליו באופן חזותי; הן קיבלו כנתון את העובדה שתצלומים קיימים כדי שיסתכלו בהם, וכולם הסכימו שאת סודות הצילום אפשר לפענח רק באמצעות פרקטיקות של התבוננות. לאמונה הבלתי מעורערת הזאת בנראות של התצלום...
המשך קריאה »

תגיות:

האינדקס האלים

מאיר ויגודר
האינדקס האלים

התכונה האינדקסלית של הצילום נשמעת היום כעניין כמעט ארכאי, אך דומה כי דווקא משום שהמעבר מצילום אנלוגי לצילום דיגיטלי מציב אותה בסכנת הכחדה, עלינו להקדיש לה מחשבה נוספת. באחד התצלומים של לואי ז'אק מנדה דאגר (Daguerre), הממציא הצרפתי של הצילום, נראית סדרה של מאובנים המונחים על מדפים. זהו אחד התצלומים הרפלקסיביים הראשונים בתולדות...
המשך קריאה »

תגיות:

חשיפה

רותי גינזבורג
חשיפה

נדמה שהדיון בחשיפה לא יורד מסדר היום הציבורי. עובד לשעבר בסוכנות לביטחון לאומי של ארצות הברית, אדוארד סנודן, שהדליף לתקשורת מידע על פעולות הצבא האמריקאי והבריטי, נאלץ לחפש בקיץ 2013 מקלט על מנת להימנע מהעמדה לדין בגין בגידה בארצו. בה בעת, הדיווחים על פגיעות באנשים בסוריה המופיעים בסרטונים ביוטיוב זוכים להתייחסות לא רק ביחס...
המשך קריאה »

תגיות:

ללכוד

חוה ברונפלד-שטיין
ללכוד

ביום חמישי, 12 באפריל 1984 בשעה 18:45 חטפו ארבעה פלסטינים בני כ-18 אוטובוס אגד בקו 300 ובו 25 נוסעים שנלכדו והוחזקו כבני ערובה וכ"קלפי מיקוח". החוטפים דרשו לשחרר תמורתם 500 אסירים הכלואים בשבי. ביום שישי, 13 באפריל 1984 עם שחר, נהרגו במהלך ניסיון החילוץ שניים מהחוטפים-הלוכדים, מחמוד קבלאן ומחמוד ברכה. שניים נוספים נלכדו על...
המשך קריאה »

תגיות:

עובד ארכיון

מיקי קרצמן
עובד ארכיון

בין השנים 2010--2012 חזרתי לעיתונים השמורים בספריית בית אריאלה וצילמתי מחדש את כל הצילומים שפרסמתי במהלך 26 שנות עבודתי כצלם עיתונות (ב"חדשות" בשנים 1985--1993; במקומון "העיר" בשנים 1996--2005; ב"הארץ" בשנים 1993--1996; ובמהדורת סוף השבוע של "הארץ" בשנים 1993--2012). כך יצרתי את "הארכיון" שהוצג מאוחר יותר במוזיאון לאמנות עכשווית קסטיליה ולאון בספרד (MUSAC) ובחללי אמנות...
המשך קריאה »

תגיות:

פוטומונולוג

יערה גיל-גלזר
פוטומונולוג

המונולוג מרעיד הלב המצוטט למעלה הוא ספק של הסופר ג'יימס אגי, ספק של אנני-מיי גודגר – שמה הבדוי של אלי מיי בורואוז. אגי והצלם ווקר אואנס שהו במשך כחודשיים במחיצתה של גודגר ומשפחתה ועוד שתי משפחות איכרים שכירים מהֵייל קאונטי, אלבמה, בקיץ 1936. תיאורים מרגשים של האינטראקציה בין המחבר והצלם לבין בנות ובני המשפחות...
המשך קריאה »

תגיות:

צילום אופקי

חיים דעואל לוסקי
צילום אופקי

בסדרת מצלמות שבניתי בפריז ב-1977 פתחתי את האפשרות לצילום אופקי. אלה מצלמות ללא עדשה הבנויות מחומרים שונים ובצורות שונות. בכל מצלמה כמה נקבים במערכים משתנים, ולוח הצילום מונח בכל פעם בצורה אחרת. לעתים הוא מונח בצורה אופקית מתוך מחשבה להציג בתמונה לא רק את דימוי הדבר שממול, אלא גם את המרחק והעוצמה של האור...
המשך קריאה »

תגיות:

צילום אוויר (מקור היסטורי)

נורמה מוסי
צילום אוויר (מקור היסטורי)

צילום אוויר הוא פרקטיקה וטכנולוגיה המחייבות מבט מלמעלה, מבט שהיה שמור לאל והפך לנחלת האדם עם תחילת ימי התעופה. היבט זה של צילום האוויר בא לידי ביטוי בכותרת מאמרה של פאולה אמד “מעיני האל לעין המצלמה”, שבו היא מקשרת בין צילום אוויר למבט הפנאופטי ולתפיסות של הנשגב. בעברית המודרנית שהתפתחה במקביל לתעופה ולצילום האוויר
המשך קריאה »

תגיות:

צילום אוויר (פענוח תצ”א)

מורן שוב
צילום אוויר (פענוח תצ”א)

לקח לי שנים להבין שיש פער עצום בין האופן שבו אני מתבוננת בתצלומים, כמפענחת תצלום אווירי (תצ"א) בשירות המודיעין הצבאי, ובין האופן שבו התבוננו בהם מפקדיי. שיש פער עצום בין פעולת הפענוח של תצלום אווירי ובין הדו"ח שמסרתי למפקדים – פער שהוא תולדה של רדוקציה וצמצום הנדרשים מן המפענחים בשירות הצבאי. צמצום שהוא תולדה...
המשך קריאה »

תגיות:

צילום אוויר (קהילה)

חגית קיסר
צילום אוויר       (קהילה)

ההגדרה השגורה והפופולרית לצילום אוויר רואה בו "צילום המבוצע באמצעות מצלמה המוצבת במטוס או באמצעי תעופתי אחר (לא כולל לוויינים). התוצאה של צילום אוויר קרויה "תצלום אוויר", ובראשי תיבות – "תצ"א". צילומי אוויר משמשים לשרטוט מפות מדויקות, לביקורת על גידולים חקלאיים, למעקב אחרי בנייה לא חוקית, לאיסוף מודיעין צבאי, לחפירות ארכיאולוגיות, לצילום סרטי קולנוע,...
המשך קריאה »

תגיות:

צילום חיה

נעם גל
צילום חיה

שם פעולה בזכר, שם עצם בנקבה – ההבדל המגדרי הזה עושה סמיכות מהבחנות שרובנו עדיין מכנים אותן טבעיות: ההבחנה בין המינים זכר ונקבה וההבחנה בין המינים אדם ולא-אדם. לשתי ההבחנות הללו (1-sexes) (2-species) יש עניין משותף עם מרחב רעיוני שהצילום מנהל איתו יחסים מורכבים מאז הומצא – וזהו מרחבו של "הטבעי", מה שהצילום...
המשך קריאה »

תגיות: